12 Ağustos 2017 Cumartesi

Mario ve Sihirbaz – Thomas Mann / Çeviri : Kamuran şipal


Yayın tarihi : Temmuz 2000 - Cem Yayınevi
Kitabın arka kapak yazısından ; Thomas Mann, 1929 da Nobel Edebiyat Ödülü almış 20. yüzyıl Alman edebiyatının önde gelen yazarlarındandır. 1875-1955 yılları arasında yaşamış.
Küçük Friedmann
Tobias Mindernickel
Gardırop
      Gömütlük Yolu
      Harika çocuk
      Tren kazası
      Mario ve Sihirbaz

isimli öykülerden oluşan bir öykü kitabı. Yaşadığı döneme ait insanların günlük yaşamından kesitler anlatıyor.
Kitabı okurken sıkıldım. Çok sarmadı. Birkaç kez bırakmayı düşündüm. Ama kitaba ismini veren son öykü Mario ve Sihirbaz çekti beni.
Sihirbaz Cipolla nın seyircilerin gözleri önünde seçtiği kişileri büyülemesi, iradelerini ortadan kaldırması, onlara kukla gibi her istediğini yaptırması çok çarpıcı.
Arka kapak yazısında, bu öykü ile Alman faşizmine göndermeler yaptığı yazılmış. Ne ilginçtir ki faşist liderler de toplumlarına bunun benzerini yapıyorlar. 
Dönem sanırım 1800 lü yılların sonu. Daha elektrik yok. Motorlu taşıtlar yok. Aydınlatma için gaz lambaları kullanılıyor. Faytonlar, atlı arabalar var. Daha o yıllarda bile yoğun katılımlı tiyatro oyunları sergileniyor. Şehrin insanlarının buluşma merkezi gibi.
Erkekler dışarıda gezerlerken ellerinde baston, başlarında silindir şapka giyiyorlar.
Kaymakamın karısı, kentin önemli ailelerini evine davet ediyor. Davette misafirlere sigara, puro, şarap, kahve ikram ediliyor.
Çevirmenler bazen ilginç kelimeler kullanıyorlar. J  “Gömütlük” gibi. İlk defa duydum. Mezarlık anlamında kullanılmış galiba.
                         

                    

                        


5 yorum:

  1. Gömütlük kelimesini ben de ilk defa duydum.Sıkıcı bir kitapsa okumayalım en iyisi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka okumalisin diyeceğim kitaplardan değil.
      Okunacak çok fazla sayıda güzel kitaplar var. Onları kaçırmamak gerek.
      Selamlar.

      Sil
  2. Your books are always so interesting!
    Kisses, Paola.
    Expressyourself

    YanıtlaSil
  3. Hocam blogunuzu takip ettim. İzle butonundan izledim. Sizide sitemi zayerete bekliyorum. Şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil

Güzel yorumlarınız için Teşekkürler. .