25 Nisan 2020 Cumartesi

Bir Delinin Güncesi – Aslı Erdoğan


Okuduğum ilk Aslı Erdoğan kitabı. 
Epey bir süredir kitaplığımda duran kitabı okudum. İyi ki okudum dediğim kitaplardan oldu. 
Hüzünlendim, kederlendim. Deneme yazıları ve gazete köşe yazılarından derlenmiş galiba. 
Kitapları pek çok dile çevrilen, dünyada saygı ile anılan değerli bir edebiyatçı yazar Aslı Erdoğan.
Ayrımcılık, ötekileştirme, kadınlara, Kürtlere, muhalif gazetecilere, sendikacılara  yapılan kötülükler,   işkenceler v.s üzerine insanı düşündüren hüzünlendiren yazılar.

Kitabın Künyesi
Bir Delinin Güncesi
Yazar: Aslı Erdoğan
Yayıncı: Everest
ilk baskı 2006
Türkçe
166 Sayfa
Tür: Deneme

Altı Çizilenler ;
“Dünyadan tiksinmekle onu çözümlemek arasında kararsızım.” (sf:36)
Öteki’nin tanınmaması, dilsizleştirlmesi, reddedilmesi ve nesneleştrilmesi üzerine kurulan her ilişki bir tahkküm ilişkisidir ve kaçınılmaz biçimde zulüm içerir. (sf:40)
Aşk, sahip olmadığın bir şeyi, var olmayan birine vermektir. (sf:85)
Her güç ilişkisinin kuralı ötekini küçümsemek, onun varlığı karşısındakendi varlığını, onun değerleri karşısında kendi değerlerini yüceltmektir.
Görünür/ görünmez yasalar çoğu kez bir başına olanın, azınlık ya da aykırı olanın aleyhine işler, onu daha dar, sınırlı bir alana hapseder. (sf:88)
Yeniden dirilmeyi umuyorsan, toprağa gmülmen gerek, yalana değil. Bir ağaç gibi köklerini derinlere sal ki karanlıkta büyüyebilesin. (sf:91)
Siz hiç birini, ‘ona değil, bana yapın’ diyecek denli sevdiniz mi? Sizin hiç oğlunuz ölüdürüldü mü? (sf:114)
“Ötekileştirme”, cinayeti mümkün kıldığı gibi, meşrulaştırır da. “Öteki”, kirli, suçlu, kötüdür (eline fırsat geçse bizden fazla kötülük yapar); “biz” ise yüce amaçlarla, kutsallıkla donanmıştır. Öteki nesneleştirilir ki, gasp edilen hakları zaten yokmuş görünsün. (sf:158)

8 yorum:

  1. Tam da bugün ötekileştirme hakkında küçük bir yazı yazmışken.... Erdoğan'dan Mucizevi Mandarin'i okuduğumu hatırlıyorum da, sanki yıllar önce bu kitabını da okumuştum gibime geliyor🤔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @ Narda ! Bu okuduğum ilk kitabı. etkileyici.
      Selamlar...

      Sil
  2. Yorum yaparken ani bir durum gelişti ve yorum kayboldu :( Ayrımcılık ve Ötekileşme Rehberi adında bir kitap da vardı,aklıma o geldi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Yurdagül ! bazen oluyor öyle. çok sevimsiz bir durum. :)

      Sil
  3. aslı erdoğan da oya baydar da gözde yazarlarımdan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @ Deep ! aslı erdoğan ı yeni keşfetttim. oya hanım benim de favori yazarlarımdan..
      Selamlar Sevgiler Deep...

      Sil
  4. Great review, intersting book!
    Kisses from Italy my friend!

    Expressyourself


    My Instagram

    YanıtlaSil

Güzel yorumlarınız için Teşekkürler. .